Ra.St.Em.O – radionice stvaranja emocionalne otpornosti
Projekt Ra.St.Em.O. obuhvaća selektivnu razinu prevencije u sklopu školskog preventivnog programa. Namijenjen je učenicima, njihovim nastavnicima i roditeljima. Cilj projekta kojega je odobrilo Ministarstvo znanosti i obrazovanja je izgradnja i jačanje psihološke i emocionalne otpornosti učenika u riziku od razvoja internaliziranih poremećaja u ponašanju i edukacija odraslih koji ih okružuju.
Djeca i mladi mogu manifestirati različite oblike poremećaja u ponašanju. Dva su oblika poremećaja u ponašanju: eksternalizirani i internalizirani. Odrasli se uglavnom usmjeravaju na one koje vide izvana, odnosno eksternalizirane. Eksternalizirani poremećaji obuhvaćaju: markiranje, krađu, ucjene, razbojstvo, bježanje od kuće, seksualno maltretiranje, fizičku okrutnost prema ljudima i životinjama, tučnjave, svađe, bacanje stvari, laganje, kršenje pravila ,odgovaranje autoritetu i sl.
Unatoč tome što se eksternalizirani prvi zamijete jer su djeca koja očituju taj problem sklonija pokazivanju emocija, ne smiju se zanemarivati internalizirani problemi koji su jednako ozbiljni i štetni za normalno funkcioniranje djece. Internalizirani problemi u ponašanju odnose se na pretjerano kontrolirana ponašanja. Takva ponašanja stvaraju više problema samom djetetu nego osobama koje ga okružuju. Osobe s ovim poremećajem pokazuju strahove, napetost, sramežljivost, osjećaj nevoljenosti, inferiornost, tugu, povučenost i depresiju, odbijanje škole, lijenost, povučenost od drugih.
Uzroci su raznovrsni. Odrastanje u djece u rizičnim uvjetima, izloženost stresnim događajima i karakteristike samog djeteta preduvjet su za razvoj poremećaja ponašanja. Od presudnog je značaja prepoznati znakove poremećaja ponašanja i na njih primjereno reagirati. Za roditelje to znači raditi na stvaranju povezanosti s djetetom provodeći više kvalitetnog vremena s njim i stvarajući atmosferu bezuvjetnog prihvaćanja. Nastavnik će najviše postići potičući ga na rad, pohvaljujući svaki pa i najmanji uspjeh i pokazujući interes za njega kao osobu, a ne samo kao učenika.
U sklopu projekta Ra,ST.Em.O. provedena je procjena potreba naših učenika nakon čega su uključeni u radionice i individualni rad sa stručnim suradnicama. Radionice obuhvaćaju razvoj komunikacijskih vještina, prepoznavanje i samoreguliranje emocija, uspostavljanje zdravih međuljudskih odnosa, usvajanje strategija za suočavanje s promjenama. Roditelji su na roditeljskim sastancima informirani o internaliziranim poremećajima ponašanja i objašnjena im je njihova uloga u tretmanu. U sklopu projekta planirano je predavanje i radionica s nastavnicima.